Veel van de cadeaus voor de feestdagen worden tegenwoordig online gekocht. Op deze manier hoeven mensen namelijk niet door de stad te rennen om cadeaus te zoeken in verschillende winkels. Aangezien er steeds meer mensen online hun cadeaus bestellen, is het belangrijk om je verzendproces goed op orde te hebben. Vooral rond de feestdagen kan het namelijk zo druk zijn dat pakketjes later aankomen, juist op het moment dat dit niet handig is.
Online winkelen
De afgelopen jaren kochten steeds meer mensen de cadeaus voor Sinterklaas en Kerst online. Ook dit jaar is dat weer het geval. Dit is natuurlijk niet zo gek, aangezien er over het algemeen steeds meer online wordt gekocht. Mensen ontwijken het liefst de drukke winkels rond de feestdagen. Er is echter nog een verschuiving te zien. Normaal werden de cadeaus altijd in november en december gekocht, dit jaar werd gezien dat er zelfs in september al werd geshopt voor de feestdagen. De grootste piek is wel nog steeds begin december. Maar vanaf september is er dus al in te spelen op alle aankopen voor de feestdagen.
Snellere aankoop
Mensen gaan tegenwoordig ook sneller over tot een aankoop. Voorheen was er een gemiddelde bedenktijd van ongeveer 3 dagen, dit is overgegaan op 1 dag. Op maandag worden de meeste aankopen gedaan, omdat op zondag de meeste mensen online op zoek gaan naar cadeautjes. Laat je pakketten voor de feestdagen op tijd verzenden om teleurstellingen van klanten te voorkomen. Zorg hierbij voor duidelijke afspraken met je bezorgpartner.
Vertraagde pakketten
Het zal niet veel mensen zijn ontgaan: de vele vertraagde pakketten voor Sinterklaas. Het stond in de krant en het was op TV. Door de enorme hoeveelheden pakketjes die vanwege Black Friday en Sinterklaas waren besteld, waren er erg veel vertraagde pakketjes. Dit is niet zo gek, de weken rond de feestdagen zorgen altijd voor topdrukte. Er moeten per dag ongeveer 1 miljoen pakketjes worden bezorgd. Om teleurstellingen tegen te gaan is het belangrijk dat je op je website duidelijk communiceert over de bezorging van je pakketten. Maak duidelijk wat mensen tijdens de feestdagen kunnen verwachten en zorg voor een klantenservice waar mensen met vragen terecht kunnen.
Verzenden naar het buitenland
Ook worden er tijdens de feestdagen tegenwoordig veel pakketten naar vrienden en familie in het buitenland verstuurd. Bied je dit aan als optie in je webshop, dan kun je heel wat meer mensen bereiken. Daarbij is het ook belangrijk om verschillende betaalopties aan te beiden en te werken met een bezorgpartner die ook in het buitenland pakketten bezorgd.